Tot voor 15 jaar geleden had nog niemand er van gehoord, bestond het woord zelfs niet. Jorn Barger is de bedenker van het woord weblog. Twee jaar later ontstond bij wijze van grap het woord blog. Inmiddels is het een werkwoord geworden en wordt de auteur een blogger genoemd. In eerste instantie waren het vooral de journalisten, politici en beroemdheden die met bloggen begonnen. Vandaag de dag kan je bekend worden dankzij bloggen!

Ook als u niet bekend bent of de ambitie hebt om beroemd te worden kan bloggen zakelijk zeer interessant zijn. En niet alleen voor de grote bedrijven, maar juist ook voor het midden- en kleinbedrijf.

Blogging heeft zich ontwikkeld tot  een zeer veelzijdig, doeltreffend en ook nog eens relatief goedkoop marketing tool en is uitstekend geschikt om te communiceren met je cliënten.

Bloggen wat kun je er zakelijk  mee?

  1. Personal touch
    Met bloggen kan je meer een persoonlijke touch aan je website geven. De website zelf is over het algemeen redelijk statisch en heeft meer weg van een digitale informatieve brochure. Door het integreren van een blog  geef je je bedrijf of product meer persoonlijke waarde mee. Het is een prima manier om je passie voor je vak of beroep te uiten. Nog voordat dat nieuwe klanten je de eerste keer gaan ontmoeten hebben ze al een actueel beeld van je gekregen.
  2. Uitdragen van expertise
    Een blog is een uitstekend middel om je expertise uit te dragen. Je zou het kunnen zien als een dynamische CV of portfolio. Door het delen van je kennis, mening en ervaringen kan je je als expert profileren.
  3. PR
    Ook voor PR-doeleinde is een blog een uitermate geschikt en zeer voordelig tool. Middels je blog kan je belangrijke events, lanceringen, openingen et cetera aankondigen. Ook ten tijde van een acute crisis binnen je bedrijf kun je middels je blog in dialoog blijven met je cliënten. Zo hou je zelf de regie zoveel mogelijk in handen en blijf je pro-actief.
  4. Meer bezoekers naar de website en beter vindbaar
    Blogging is een uitstekend middel om meer geïnteresseerde bezoekers op je website te krijgen. Als je regelmatig met interessante blogs komt zullen mensen vaker terugkeren naar je website. Bovendien wordt door slim gebruik te maken van populaire zoektermen binnen je vakgebied de kans groter dat mensen via een zoekopdracht op je website terecht komen.

Gebruik blogs niet voor keiharde directe verkoop. Dat werkt averechts.  De eerste stap in een relatie is om mensen te boeien en dat doe je vanuit je passie en je expertise.

Hoe vinden mensen uw blog?

Linked in
Open een discussie over het onderwerp van je blog binnen alle voor jouw bedrijf/product belangrijke linkedin groepen. Zorg ervoor dat de titel, bij voorkeur een vraag, mensen uitnodigt om verder te lezen. Vervolgens verwijs je ze voor de volledige tekst middels een link naar de bijbehorende blog op je website.
Vergeet ook Twitter niet om je blog te promoten.
Veel mensen maken gebruik van Google alert. Dit zijn e-mail updates van Google met de laatste relevante Google resultaten op basis van hun zoekopdrachten. Maak binnen uw vakgebied dus slim gebruik van populaire zoektermen in de titel en tekst van uw blog. Uw blog wordt dan door google opgepikt en via een e-mail verstuurd naar iedereen met de desbetreffende zoekterm.

Waarover bloggen?

Na het lezen van deze blog ziet u wellicht al meer mogelijkheden wat u met een blog zou kunnen doen. Maar de grote vraagt blijft….’waar kan ik met ‘mijn’ bedrijf dan over bloggen?’. Eén hele simpele manier is om gedurende een paar  weken alle vragen te verzamelen die uw klanten, vrienden of familie aan u stellen over uw werk. Een zeer voor de hand liggende vraag is ‘heb je nog iets bijzonders gedaan deze week’.
Een interessant bijvoorbeeld  zijn de blogs van fotograaf Stefan Schipper (www.stefanschipper.nl) .
Als u wilt weten welke blogs er aan uw vakgebied worden gewijd, ga dan naar google en in plaats van op het hele web te zoeken gaat u naar ‘meer’ en selecteer u vervolgens ‘blogs’.

Nodig mensen uit voor een dialoog en/of actie
Al hoewel het geen zaligmakende graadmeter is voor succes van een blog, is het natuurlijk wel leuk als de blog reacties oproept onder de lezers. Let wel, dit kan zowel positief als negatief uitpakken, dus wees daar op voorbereid (hierover in een andere blog meer).

Om de daad bij het woord te voegen wil ik deze blog eindigen met een verzoek aan alle nog niet bloggende ondernemers. Deel ter inspiratie een aantal interessante topics waar u over zou kunnen gaan bloggen. Mocht er nu helemaal niets te binnen schieten, leg dan in een paar woorden uit in welke branche u werkzaam bent. Wellicht kunnen de andere lezers  u een paar goede suggesties geven.
En uiteraard mag u van DOEN marketing & meer ook  suggesties verwachten.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>